poniedziałek, 25 stycznia 2021

"Czym jest życie" Paul Nurse


Czasem zdarza mi się trafić na książkę, co do której nie mam ani żadnych oczekiwań, ani żadnych przewidywań, a nawet trudno mi jest określić, o czym tak dokładnie ta książka ma być. Po lekturze wrażenia miewam różne, ale rzadko jest to rozczarowanie, bo trudno zawieść oczekiwania, których nie ma. „Czym jest życie?” właśnie do takich książek należy. Przyznam, że skusiło mnie nazwisko noblisty na okładce no i fakt, że to akurat moja dziedzina. 

Paul Nurse w swojej książeczce (bo publikację zawierającą ledwie 200 dość mocno rozdmuchanych stron trudno poważniej nazwać) postanawia nam zarysować pięć fundamentów biologii, bez których we współczesnej formie ani ta, ani wszelkie jej pokrewne dziedziny nauki nie mogłyby istnieć. Robi to zgrabnie i przystępnie, choć, jak większość naukowców, bez literackiej finezji.

Z całą swoją zwięzłością, klarownie postawionymi tezami i niskim progiem wejścia „Czym jest życie?” do złudzenia przypomina mi książeczki z serii TED Books (siostrzane do konferencji TED Talks i mające na celu w możliwie prosty sposób przedstawiać wybierane zagadnienia naukowe, aby popularyzować je wśród laików). Bo przyświeca mu dokładnie taki sam cel: autor doszedł do wniosku, że wszyscy znają przynajmniej z nazwy najważniejsze teorie fizyki czy dokonania chemii, natomiast gdyby kogoś zapytać na ulicy o to samo dotyczące biologii, trudno mu będzie cokolwiek powiedzieć. Jestem skłonna przyznać, że cel zostanie osiągnięty – książeczka bowiem jest zrozumiała dla wszystkich.

Dodatkowym plusem jest wydanie: twarda oprawa stylizowana na płócienna, złocony wzór i poręczny forma. Niestety, kartki są klejone, a nie szyte, jak można by sądzić. No i treść jest dość mocno rozdmuchana interliniami i marginesami. Ale wciąż ładnie wygląda na półce.

Gdybym miała wskazać, dla kogo jest ta książka, to powiedziałabym, że dla osób, które biologią dopiero zaczynają się interesować w zakresie szerszym niż szkolny (przy czym nawet dla młodszych nastolatków powinna być odpowiednia). Jako „wstęp do...” sprawdzi się świetnie. Bardziej zaawansowani czytelnicy odczują pewien niedosyt.
 
Książkę otrzymałam od Wydawnictwa Marginesy 

Tytuł: Czym jest życie? Biologia w pięciu krokach
Autor: Paul Nurse
Tytuł oryginalny: What is Life? Understand Biology in Five Steps
Tłumacz: Aga Zano
Wydawnictwo: Marginesy
Rok: 2020
Stron: 216

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...