Zbliża się koniec roku, czas więc
wziąć się za ostatni, grudniowy numer „Nowej fantastyki”. Tym razem udało mi
się go przeczytać w jakimś sensownym terminie, a więc do rzeczy.
Na dzień dobry (zaraz po
wstępniaku i tekście o nowościach) wita nas nie Jakub Ćwiek (który wybył do San
Diego, o czym dalej), lecz Rafał Kosik. Ofiarą jego wywodów pada polski system
edukacji i tutaj chyba niewielu znajdzie się takich, którzy by się z panem
Kosikiem nie zgodzili. Na następnej stronie tekst dotyczący zamknięcia cyklu
„Pan Lodowego Ogrodu” – ale cóż mogę o nim powiedzieć ja, która jedynie
pierwszy tom czytała?
Dalej zaś znajduje się wreszcie
zaginiony Jakub Ćwiek – pojechał do San Diego, patrzcie go. Na Comik-Con. Ale
przynajmniej wrażeniami się podzielił, w przypływie przyzwoitości, choć szkoda,
że tak krótko. Z drugiej strony, 23 listopada w kinach pojawił się film
opisujący historię i obecny kształt imprezy, więc można sobie obejrzeć (dla
zainteresowanych – „Comik-Con epizod V: Fani kontratakują”).
Za Jakubem Ćwiekiem – Wawrzyniec
Podrzucki. Tym razem autor zastanawia się, jak to, co pokazuje się w filmach SF
wpływa na wizerunek nauki u opinii publicznej. Artykuł ma więcej wspólnego z
krytyką popularyzacji nauki (która często przegrywa z popkulturą i dziennikarską
pogonią za sensacją), niż z opisem jej interakcji z fantastyką, jest jednak
bardzo ciekawy i boleśnie, głównie dla naukowców, prawdziwy.
Dalej mamy wspomnienie o Jimie
Hensonie – twórcy mupetów. Potem temat na czasie, czyli rys historyczny
ekranizacji „Hobbita” (kilka takich prób już było). Muszę przyznać, że artykuł
ciekawy, a biorąc pod uwagę niektóre ilustrujące go fotosy, nawet szokujący.;)
Później wywiad z Nikiem Pierumowem, jednym z bardziej znanych w Polscie
rosyjskich pisarzy fantastów. Bardziej rozbudowana wersja tekstu dostępna jest
w PDF-ie na stronie czasopisma. I choć jest to niewątpliwie wersja bogatsza w
przekaz, niestety w pewnym momencie robi się niemożliwie rozwlekła. Jeśli nie
jesteście zagorzałymi fanami autora, zostańcie przy tej gazetowej.
Skoro już zahaczyłam o ten PDF,
wspomnę jeszcze o artykule mówiącym o pewnym mało znanym cyklu fantasy – czyli
„Redwall”. W Polsce wyszły jedynie dwa z dwudziestu kilku tomów (jeden nawet
widziałam ostatnio w taniej książce) i trochę szkoda, że jest zapomniany.
Wydaje mi się, że to fantasy zbyt egzotyczna jak na możliwości polskich
wydawców – należy do kategorii, którą Sapkowski określał jako „krewni i znajomi
królika”, a bohaterami są tam zwierzęta, które tworzą historię własnego świata.
Warto się zapoznać zarówno z artykułem, jak i z jego przedmiotem.
Zostały jeszcze felietony.
Michael J. Sullivan radzi, co i gdzie wplatać w powieść, aby czytelnik się nie
znudził. Peter Watts pisze o zagadnieniu świadomości i niebezpieczeństwach, na
jakie ją naraża postęp technologiczny – i jest to jeden z tych tekstów, które
mam ochotę oprawić w ramkę i powiesić na ścianie. Łukasz Orbitowski zaś
wyjaśnia, kiedy umarły prawdziwe wampiry i dlaczego, a ja rozumiem go jak
rzadko.
Jeszcze dwie wisienki na torcie –
pierwsza to mini wywiad z Jonem Noblem, odtwórcą roli Waltera Bishopa z serialu
„Fringe”. Druga to ni to recenzja, ni krótka krytyka „Cyrku Nocy”. Powiem
tylko, że gdybym umiała pisać, to moja recenzja tej książki właśnie tak by
wyglądała.
Przejdźmy do opowiadań. Na
początek – „Koniec aureusa” autorstwa Janusza Cyrana. Jakkolwiek tematyka dotycząca
manipulowania pojęciem bezwzględnej wartości rzeczy jest ważna i podjęta z
klasą, tak forma prawie-że strumienia świadomości męczy. „Jutro Percival” Pawła
Kempczyńskiego pozytywnie mnie zaskoczył. Obawiałam się jakiegoś wydumanego
eksperymentu literackiego, a tymczasem dostałam swojski obraz apokalipsy,
opisany bardzo sprawnie i zahaczający o tematykę obcych form życia. „Pluvianus
aegyptus” (czy tego aby nie powinnam napisać kursywą?) Joanny Kułakowskiej jest
już drugim opowiadaniem o Marcie Siewce i przyznam, że w pomyśle na lekarza
wampirów i innych dziwnych stworów widzę potencjał na lekką powieść.
Opowiadania zagraniczne mamy
tylko dwa, ale za to na wysokim poziomie. „Łkający car wpatruje się w Upadły
Księżyc” Kena Scholesa to opowieść o utracie i miłości, odmalowana w klimacie melancholijnym,
z dozą subtelnej magii (dosłownie i w przenośni). „Twarzą w twarz” Karen Joy
Flower porusza nieśmiertelny temat porozumienia z obcym, tym razem rozważając
udział w nim sztuki.
A na koniec jeszcze dostaliśmy
almanach tekstów, jakie się w tym roku w piśmie ukazały.
Ten numer był całkiem interesujący i równy (w odróżnieniu od słabszego listopadowego). Żałuję jednak, że NF nie ma poważnej konkurencji odkąd z rynku prasowego zwinął się SFH&F.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam